Tuesday, August 24, 2010

Model Pengajaran Sosial

1.0 SEJARAH

Theory), salah satu konsep dalam aliran behaviorisme yang menekankan pada komponen kognitif dari fikiran, pemahaman dan evaluasi. Ia seorang psikologi yang terkenal dengan teori belajar sosial atau kognitif sosial serta efikasi diri. Eksperimennya yang sangat terkenal adalah eksperimen Bobo Doll yang menunjukkan kanak-kanak meniru seperti perilaku agresif dari orang dewasa disekitarnya6.

Teori Pembelajaran Sosial yang dikemukakan oleh Bandura telah memberi penekanan tentang bagaimana perilaku manusia dipengaruhi oleh persekitaran melalui peneguhan (reinforcement) dan pembelajaran peniruan (observational learning), dan cara berfikir yang ki ta miliki terhadap sesuatu maklumat dan juga sebaliknya, iaitu bagaimana tingkah laku kita mempengaruhi persekitaran dan menghasilkan peneguhan (reinforcement) dan peluang untuk diperhatikan oleh orang lain (observational opportunity)

Menurut Bandura proses mengamati dan meniru perilaku dan sikap orang lain
sebagai model merupakan tindakan belajar.

Bandura (1977) menyatakan bahawa "Learning would be exceedingly laborious, not to mention hazardous, if people had to rely solely on the effects of their own action to inform them what to do. Fortunately, most human behaviour is learned observationally through modelling: from observing others one form an idea of her new behaviour are performed, and on later occasion this coded information serves as a guide for action".

Teori Bandura menjelaskan perilaku manusia dalam konteks interaksi timbal balik yang berkesinambungan antara kognitif, perilaku dan pengaruh lingkungan. Keadaan lingkungan sekitar individu sangat berpengaruh pada pola belajar sosial jenis ini. Contohnya, seorang yang hidupnya dan dibesarkan di dalam lingkungan judi, maka dia cenderung untuk memilih bermain judi, atau sebaliknya menganggap bahawa judi itu adalah tidak baik.

Teori belajar ini juga dikembangkan untuk menjelaskan bagaimana seseorang belajar dalam keadaan atau lingkungan sebenarnya. Bandura (1977) menghipotesiskan bahawa tingkah laku (B), lingkungan (E) dan kejadian -kejadian internal pada pelajar yang mempengaruhi persepsi dan aksi (P) adalah merupakan hubungan yang saling berpengaruh ata u berkaitan (interlocking). menurut Albert Bandura lagi, tingkah laku sering dievaluasi, iaitu bebas dari timbal balik sehingga boleh mengubah kesan-kesan personal seseorang. Pengakuan sosial yang berbeza mempengaruhi konsepsi diri individu.

Hubungan yang aktif dapat mengubah aktiviti seseorang. Seterusnya, menurut Bandura (1982), penguasaan kemahiran dan pengetahuan yang kompleks tidak hanya bergantung pada proses perhatian, motor reproduksi dan motivasi, tetapi juga sangat dipengaruhi oleh unsur -unsur yang berdasarkan dari diri pelajar sendiri iaitu sense of self Efficacy dan self-regulatory system. Sense of self efficiancy adalah keyakinan pembelajar bahawa ia dapat menguasai pengetahuan dan keterampilan sesuai seperti yang berlaku.














2.0 BIODATA




Albert Bandura dilahirkan di Mundare Northern Alberta Kanada, pada 04 Disember 1925. di sebuah perkampungan kecil di sebelah utara Alberata, Kanada. Beliau merupakan anka lelaki tunggal dan mempunyai 5 orang kakak. Bapanya seorang petani yang berasal dari Poland. Beliau memasuki sekolah tinggi yang mempunyai 2 orang guru dan 20 orang pelajar. Pada tahun 1949, Bandura mendapat Ijazah Sarjana Muda dalam Psikologi daripada Universiti British Columbia.

Beliau mendapat Ijazah Sarjana dan Doktor Falsafah daripada Universiti Iowa pada tahun 1952. dan di sini beliau banyak dipengaruhi oleh Kenneth Spence, seorang pakar psikologii pembelajaran yang terkenal pada ketika itu.

Pada tahun 1949, beliau mendapat pendidikan di Universiti British Columbia dalam jurusan psikologi4. Dia memperoleh gelaran Master didalam bidang psikologii pada tahun 1951 dan setahun kemudian ia juga meraih gelaran doktor (Ph.D). Bandura menyelesaikan program kedoktorannya dalam bidang psikologii klinik pada tahun 1952. Setahun setelah lulus, ia bekerja di Standford University.
Beliau banyak terpengaruh dengan pendekatan teori pembelajaran untuk meneliti tingkah laku manusia dan tertarik pada nilai eksperimen. .

Beliau kemudiannya mengahwini Virginia Varns, seorang guru di kolej kejururawatan dan seterusnya pindah di Iowa Kansas selepas menamatkan pengajiannya. Selain itu, dalam tahun 1952, selepas mendapat gelaran ph.D, Albert Bandura telah menamatkan praktikum di Wichita Guidance Centre dan seterusnya dilantik sebagai tenaga pengajar di Universiti Stanford. Pada tahun 1964, Albert Bandura telah dilantik sebagai profesor dan Seterusnya menerima anugerah American Psychological Association untuk Distinguished Scientific Contribution, pada tahun 1980


Pada tahun berikutnya, Bandura bertemu dengan Robert Sears dan belajar tentang pengaruh keluarga dengan tingkah laku sosial dan proses identifikasi. Sejak itu Bandura sudah mula meneliti tentang agresi pembelajaran sosial dan mengambil Richard Walters, muridnya yang pertama mendapat gelaran doktor sebagai pekerja di makmalnya. Bagi pendapat Bandura, walaupun prinsip bela jar cukup untuk menjelaskan dan meramalkan perubahan tingkah laku, prinsip itu harus memperhatikan dua fenomena penting yang diabaikan atau ditolak oleh paradigma behaviorisme.

Albert Bandura sangat terkenal dengan teori pembelajaran sosial (Sosial Learning Theory), salah satu konsep dalam aliran behaviorisme yang menekankan pada komponen kognitif dari pemikiran, pemahaman dan evaluasi. Albert Bandura menjabat sebagai ketua APA pada tahun 1974 dan pernah dianugerahi penghargaan Distinguished Scientist Award pada tahun 1972.

Semasa bertugas sebagai tenaga pengajar, Beliau sangat disayangi oleh pelajar-pelajarnya kerana sikap beliau yang ambil berat dan sanggup memberi bantuan maklumat yang mereka perlukan.


3.0 PRINSIP/ KONSEP

Model pembelajaran sosial adalah pendekatan pembelajaran yang menekankan hubungan individu dengan masyarakat atau orang lain. Model pembelajaran ini difokuskan pada peningkatan kemampuan individu dalam berhubungan dengan orang lain, terlibat dalam proses demokratis dan bekarja secara produktif dalam masyarakat.

Selain itu, model sosial ini juga direka cipta adalah bertujuan untuk membantu pelajar bekerjasama dengan individu lain secara produktif dan bagaimana dapat berfungsi sebagai ahli kumpulan atau pasukan. Selain , itu, model ini juga dapat membantu memperkembangkan perspektif individu dalam memperjelas dan mengembangkan idea-idea. Secara tidak lansung, permikiran seseorang itu akan lebih terbuka kepada idea-idea orang lain. Dalam model ini juga lebih menekankan kepada penyiasatan dan penerokaan secara berkumpulan.

















4.0 MAKLUMAT

MODEL SOSIAL
Menurut ahli teori sosial, tingkah laku koperatif bukan sahaja merangsang murid-murid kita secara social, bahkan secara intelek. Oleh hal yang demikian, mereka mengesyorkan agar guru member tugas pengajaran dan pembelajaran yang memerlukan interaksi social bagi mencapai matlamat tersebut.

Untuk makluman anda, apabila murid-murid bekerjasama dalam menyiapkan sesuatu tugas, mereka akan lebih Berjaya menjana tenaga berbentuk kolektif yang dikenali sebagai sinergi. Bagi memaksimunkan fenomena ini, seelok-eloknya kita bentukkan komuniti pembelajaran. Melalui budaya sekolah yang bersifat positif ini, kita akan dapat memgembangkan cara-cara berinteraksi yang lebih beringtegrasi dan produktif seterusnya membentuk aktiviti pembelajaran yang lebih aktif.

Antara model-model yang terkandung dalam model sosial,ialah pembelajaran koperatif,main peranan dan simulasi.














4.1 PEMBELAJARAN KOPERATIF

4.1.1 APA DIA PENGAJARAN PEMBELAJARAN SECARA KOPERATIF?

Pembelajaran koperatif merupakan pembelajaran yang menerangkan tentang bagaimana seorang murid dapat melakukan aktiviti secara berkumpulan dan cara untuk memperoleh kerjasama. Oleh itu, murid akan dapat mempelajari cara belajar secara kerjasama dalam kumpulan berbagai kebolehan, iaitu selain dapat mengeratkan silaturahim, ia juga dapat memperoleh cadangan yang berlainan dengan adanya perbincangan. Sebab itulah ia dikatakan belajar secara berkumpulan dapat memperoleh kebolehan. Kebolehan yang diterangkan ialah kebolehan berfikir murid tersebut.

Selain itu, murid juga berlajar cara untuk berinteraksi dan saling membantu dalam aktiviti pembelajaran. Perkara ini dapat mengeratkan lagi silaturahim dikalangan pelajar dan akan memperolehi kerjasama yang kuat. Selain itu, pembelajaran ini juga bertujuan untuk mencapai kemajuan dan prestasi cemerlang. Tambahan pula, dengan membuat kerja dalam berkumpulan, murid dapat melibatkan diri secara aktif dan bekerjasama dalam pembelajaran kumpulan, murid juga bertanggung jawab terhadap diri dan kumpulan (5-6 orang)











4.1.2 PEMBELAJARAN KOPERATIF

Pembelajaran berasaskan pengalaman melalui aktiviti merupakan asas utama dalam pembelajaran koperatif. Selain itu, pembelajaran koperatif juga merupakan kaedah pengajaran yang memerlukan pelajar dari pelbagai kebolehan, pelbagai latar belakang budaya, campuran jantina dan pelbagai etnik bekerjasama dalam pasukan kecil untuk mencapai satu matlamat yang sama. Pelaksanaan aktiviti dikawal mengikut masa yang ditetapkan, diatur supaya peluang pembelajaran adil dan telus dan ada pengukuhan yang jelas. Akhir sekali, pembelajaran ini juga dapat menggalakkan pelajar diberi ruang merehatkan minda (Brain Breaks) untuk mengelakkan pelajar merasa bosan dan cepat jemu.


4.1.3 UNSUR ASAS DALAM PEMBELAJARAN KOPERATIF

• Saling bergantung antara satu sama lain secara positif

• Saling berinteraksi secara bersemuka

• Tanggungjawab individu

• Kemahiran sosial

• Pemprosesan pasukan







4.1.4 FALSAFAH PEMBELAJARAN KOPERATIF

Menurut falsafah pembelajaran koperatif, pembelajaran ini berasaskan pengalaman bagi seseorang individu . pengalaman yang dimaksudkan ialah apabila membuat kerja secara individu, Pelajar akan dapat mengimbau kembali pengalaman membuat kerja yang dilakukan secara berkumpulan dan dapat melaksanakan kerja individu dengan mudah. Selain itu, pembelajaran koperatif juga mengintergrasikan pembelajaran masteri, mengaplikasikan teori kecerdasan pelbagai, kemahiran berfikir, kemahiran berkomunikasi, selain dari mengukuhkan kemahiran sosial

4.1.5 TOKOH-TOKOH PEMBELAJARAN KOPERATIF

Pembelajaran koperatif adalah suatu strategi pengajaran di mana pelajar-pelajar saling membantu di antara satu sama lain di dalam kumpulan kecil yang mempunyai matlamat bersama dan pembelajaran koperatif juga merupakan pembahagian pelajar ke dalam kumpulan kecil memudahkan guru-guru sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran. (Menurut Effandi Zakaria (1998))
Selain itu pembelajaran koperatif juga mempunyai beberapa cara pembelajaran koperatif telah diperkembangkan oleh tokoh-tokoh pendidikan, misalnya Jigsaw, TGT (teamsgames- tournaments), STAD (Students Teams- Achievement Division), Belajar Bersama (Learning together), Permainan Panggil Nombor (Numbered Heads), dan Meja Bulat (Round Table). Pembelajaran ini juga dapat menggalakkan murid berinteraksi secara aktif dan positif dalam kumpulan. Ini membolehkan perkongsian idea dan pemeriksaan idea sendiri dalam suasana yang tidak terancam, sesuai dengan falsafah konstruktivisme.






4.1.6 KAEDAH DAN TEKNIK PENGAJARAN-PEMBELAJARAN

Kaedah Teknik

1. PEMUDAHCARA  Proses memudahkan sesuatu tindakan,

 Kemahiran memotivasikan murid,

 Membimbing murid menjalani aktiviti pembelajaran dengan
lancar,

 Kemahiran lisan dan bukan lisan, teknik menyoal dan bakat
kepimpinan,

 Sesuai untuk aktiviti kumpulan,

 kemahiran teknik menyoal, tunjuk cara, penerangan dll,

 Teknik pemudahcaraan – perbincangan, perbahasan,
seminar, forum, sumbangsaran, sesi buzz dll.








2. PERBINCANGAN3.

Aktiviti perbualan di antara guru dan murid-murid dalam kelas,

Bertukar-tukar fikiran/idea dan berkongsi maklumat

Peranan guru sebagai penyelia/pemudahcara

Mengemukakan topik perbincangan dan soalan,

Galakkan murid main peranan aktif dalam memberi
pandangan,

Guru memberi panduan / bimbingan

Guru atau murid membuat rumusan

Perbincangan seluruh kelas atau perbincangan
kumpulan.





4. BERCERITA
Satu kaedah mengajar yang boleh menarik minat murid belajar

Isi disampaikan dengan kaedah bercerita

Kemahiran bercerita adalah diperlukan guru

Pelbagai gaya bercerita boleh digunakan untuk
penyampaian pengajaran

Secara lisan, melalui pita rakaman, melalui
patung-patung, melalui pita video, VCD,
komputer dsb.


5. BERMAIN  Melakukan aktiviti berpura-pura dibawah keadaan terkawal,

 Aktiviti permaianan memberi peluang kepada kanak-kanak mengembangkan potensi jasmani, intelek, rohani dan sosial

 Menghilangkan bosan dan menggalakkan keseronokan belajar

 Biasanya dijalankan sebagai aktiviti pengukuhan, pengayaan dan pemulihan.

 Permainan bahasa, kuiz, teka teki, silang kata, penyelesaian masalah, memadan, demonstrasi dsb.

 Individu, berpasangan, kumpulan & secara kelas.



4.1.7 CARA (DEMONSTRASI)

• Satu teknik pengjaran dan pembelajaran yang melibatkan kemahiran guru melakukan tunjuk cara,

• Tunjuk cara melibatkan aktiviti penerangan dan demonstrasi guru bersama aktiviti pendengaran, penglihatan dan percubaan murid.

• Sebelum demonstrasi – topik, objektif, alatan, radas, tujuan demonstrasi.

• Semasa demonstrasi – guru memandang murid, menerangkan, menyoal, murid melihat dsb.

• Selepas demonstrasi – bincangkan bahagian demonstrasi yang penting, tujuan demonstrasi dan aktiviti pengukuhan.

• Jenis-jenis tunjuk cara – model hidup, model simbolik dan model persepsi.
• Model hidup – model sebenar contoh demonstrasi guru dalam bermain alat muzik,

• Model simbolik – berlandaskan langkah-langkah secara bertulis contoh murid-murid mengikuti langkah-langkah yang dihuraikan dalam resepi untuk membuat kuih.

• Model persepsi – penggunaan video contoh menggerakkan tangan semasa berlari 100m. Gerakan tangan secara perlahan melalui video

4.1.8 STRUKTUR PEMBELAJARAN KOPERATIF

- Team Interview - Team Project

- Fan-N-Pick - Rally Robin

- Round Robin - Rally Table

- Round Table - Simultaneous Round

- Table - Talking Chips

- Show Down - Trade-A-Problem

- Line Ups -Team Word-Web

- Gallery Tour - Think-Pair-Share

- Team Statement - Traveling File

- Rotating Review - Mendeklamasikan sajak / pantun/ menyanyi lagu



4.1.9 KEISTIMEWAAN PEMBELAJARAN KOPERATIF



























5.2 MAIN PERANAN

4.2.1 Konsep

Pembelajaran main peranan merupakan satu teknik mengajar dalam bilik darjahyang dilakukan oleh guru dan murid semasa sesi pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Pembelajaran main peranan mengajarkan kepada murid tentang lakonan spontan yang melibatkan sekumpulan murid tanpa menggunakan sebarang skrip iaitu murid akan diberikan satu situasi atau keadaan dan murid akan melakonkannya secara spontan dengan menggunakan skrip sendiri.
Selain itu pembelajaran main peranan ini juga menggambarkan keadaan yang berlainan misalnya, murid membayangkan sesuatu situasi yang timbul, kemudian melakonkannya mengiut situasi yang dibayangkan dengan secara spontan.


4.2.2 Tujuan

Pembelajaran main peranan ini adalah bertujuan untuk membantu murid-murid memahami tingkah laku sosial ,peranan mereka dalam interaksi sosial dan cara-cara menyelesaikan masalah dengan berkesan. Selain itu, dapat meningkatkan lagi daya permikiran yang matang dikalangan murid-murid ketika hendak menyelesaikan sesuatu masalah yang dihadapi.
Tujuan yang lain ialah dapat mengukuhkan kemahiranpertuturan dan melatih diri untuk berfikir secara spontan supaya dapat menyelesaikan masalah secepat mungkin dalam situasi yang terkawal dan terancang.pembelajaran ini juga dapat membantu mereka mengumpul serta mengurus maklumat mengenai isu-isu sosial, megembangkan sifat empati terhadap orang lain, dan boleh menambahbaikkan kemahiran sosial mereka.
Yang terakhir adalah bertujuan untuk membolehkan pelajar memahami lebih mendalam akan tujuan, sikap dan tingkah laku orang lain dalam situasi yang sebenar.

4.2.3 LANGKAH-LANGKAH MAIN PERANAN
















CONTOH AKTIVITI



Contoh Pelajaran melalui Teknik Main Peranan

- Mata Pelajaran : Sains/Pendidikan Moral

- Tajuk : Cara haiwan melindungi dirinya dengan hidup berkelompok.

- Watak-watak : Harimau, anak kerbau dan sekumpulan kerbau



5.3 SIMULASI

4.3.1 KONSEP
Simulasi berasal dari kata simulate yang artinya berpura-pura atau berbuat seakan-akan. Sebagai metode mengajar, simulasi dapat diartikan cara penyajian pengalaman belajar dengan menggunakan situasi tiruan untuk memahami tentang konsep, prinsip, atau keterampilan tertentu.
Model pembelajaran simulasi merupakan model pembelajaran yang membuat suatu peniruan terhadap sesuatu yang nyata, terhadap keadaan sekelilingnya (state of affaris) atau proses. Model pembelajaran ini dirancang untuk membantu siswa mengalami bermacam-macam proses dan kenyataan sosial dan untuk menguji reaksi mereka, serta untuk memperoleh konsep keterampilan pembuatan keputusan.
4.3.2 TUJUAN
Model pembelajaran ini diterapkan didalam dunia pendidikan dengan tujuan mengaktifkan kemampuan yang dianalogikan dengan proses sibernetika. Pendekatan simulasi dirancang agar mendekati kenyataan dimana gerakan yang dianggap kompleks sengaja dikontrol, misalnya, dalam proses simulasi ini dilakukan dengan menggunakan simulator.Model pembelajaran simulasi bertujuan untuk:
(1) melatih keterampilan tertentu baik bersifat profesional mahupun bagi kehidupan seharian
(2) memperoleh pemahaman tentang suatu konsep atau prinsip
(3) melatih memecahkan masalah
(4) meningkatkan keaktifan belajar
(5) memberikan motivasi belajar kepada murid
(6) melatih murid untuk mengadakan kerjasama dalam situasi kelompok
(7) menumbuhkan daya permikiran kreatif dan kritis di kalangan murid
(8) melatih murid untuk mengembangkan sikap toleransi.
4.3.3 LANGKAH-LANGKAH SIMULASI / TIRUAN

Proses peniruan melalui empat langkah tertentu, iaitu pemerhatian, penyimpanan,
pengeluaran dan motivasi.

Langkah-langkah proses peniruan Pengaplikasian dalam P&P
1. Pemerhatian (Attention)

















- iaitu apabila seseorang ingin meniru perlakuan
model, mula-mula dia akan perhatikan model tersebut dan cuba mengingat langkah-langkah yang dilaksanakan oleh model tersebut. Subjek harus memberi tumpuan kepada tingkahlaku model untuk membolehkannya mempelajarinya. Sama ada subjek memberi perhatian atau tumpuan tertakluk
kepada nilai, harga diri , sikap, dan lain-lain yang dimiliki.
Contohnya, seorang pemain muzik yang tidak yakin diri mungkin meniru tingkahlaku pemain muzik terkenal sehingga tidak mewujudkan stailnya yang tersendiri.Bandura & Walters (1963) dalam buku mereka "Social Learning & Personality Development" menekankan bahawa hanya dengan memerhati seorang lain pembelajaran boleh berlaku.

2. Penyimpanan (Retention),




- iaitu langkah-langkah perlakuan model akan
disimpan dalam ingatan oleh pelajar. Subjek yang memerhati harus mengenkod peristiwa itu dalam sistem ingatannya. Ini membolehkan subjek melakukan peristiwa itu kelak bila diperlukan atau diingini.

3. Pengeluaran, (Repr oduction) - iaitu tingkah laku yang ditiru diperlihatkan
dalam situasi yang sesuai. Setelah mengetahui atau mempelajarai sesuatu tingkahlaku, subjek juga mesti mempunyai kebolehan mewujudkan atau menghasilkan apa yang disimpan dalam bentuk tingkahlaku. Sebagai contoh, memandu kereta, bermain tenis. Bagi sesetengah tingkahlaku kemahiran
motor diperlukan untuk mewujudkan komponen-komponen tingkahlaku yang telah diperhatikan


4.3.4 PROSES-PROSES SIMULASI / TIRUAN

Proses-proses yang terlibat dalam teori pembelajaran peniruan adalah :

Proses dalam
Teori Pembelajaran Tiruan Contoh-contoh Aktiviti
i) Proses tiruan mudah, iaitu meniru secara langsung.
-Contohnya, guru mendemonstrasi cara membuat melakukan promosi ketika mengajar
mata pelajaran Perdagangan tingkatan 4, di mana memerlukan pergerakan sebagai watak
‘promoter/ penjual yang sedang mempromosikan produk dengan menggunakan iklan
secara jualan langsung dan pelajar meniru secara langsung.


ii) Proses tiruan melalui sekatlakuan dan taksekatlakuan.
- Contohnya, kanak-kanak meniru perlakuan bersorak di padang, jadi perlakuan bersorak
adalah taksekatlakuan di padang. Tetapi jika kanak-kanak tersebut bersorak dalam kelas
semasa guru sedang mengajar, tentulah guru akan memarahinya dan diberi tahu
perlakuan yang ditirunya tidak dibenarkan dalam keadaan tersebut. Jadi perlakuan
tersebut menjadi sekatlakuan dalam situasi tersebut.


iii) Proses tiruan melalui elisitasi
- Proses ini timbul apabila kita melihat perlakuan orang lain.
Contohnya, kita melihat rakan-rakan sebaya yang pergi ke pusat tuisyen, lalu timbul
keinginan dalam diri untuk membuat perlakuan yang sama. Maka keinginannya untuk
meniru timbul setelah melihat rakan-rakannya melakukan perlakuan tersebut.




5.0 FOTO MODEL PEMBELAJARAN SOSIAL










6.0 IMPLIKASI MODEL PENGAJARAN SOSIAL TERHADAP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN.

Peniruan melalui main peranan dan simulasi. Pelajar dapar meniru tingkah laku positif secara tidak lansung yang ditonjolkan oleh watak-watak dalam main peranan dan simulasi. Oleh yang demikian, main peranan dalam situasi bilik darjah perlu menggunakan situasi realistik.
Selain itu, peranan guru sebagai rol model harus memastikan dan mempunyai tingkah laku serta perwatakan yang positif supaya pelajar dapat menirunya. Antara cirri yang perlu ada pada guru termasuklah cara pertuturan, cara berpakaian, ketepatan masa, personality dan konsep kendiri. Guru seharusnya mempamerkan perwatakan yang baik serta menunjukkan minatnya dalam mengajar mata pelajaran.
Akhir sekali, implikasi yang dapat diterangkan ialah peniruan juga boleh dilakukan secara tidak lansung melalui televisyen dan filem. Maka, guru boleh menasihati pelajar tentang program yang sesuai ditoton dan tidak sesuai ditonton oleh mereka.










7.0 ANALISIS TEKNIK SWOT





























Kelebihan Dan Kelemahan Model Pembelajaran Simulasi
Wina Sanjaya (2007) menyatakan bahwa terdapat beberapa kelebihan dan kelemahan dengan menggunakan simulasi sebagai metode mengajar.
Kelebihan Model pembelajaran ini di antaranya adalah:
1) Simulasi dapat dijadikan sebagai bekal bagi siswa dalam menghadapi situasi yang sebenarnya kelak, baik dalam kehidupan keluarga, masyarakat, maupun menghadapi dunia kerja.
2) Simulasi dapat mengembangkan kreativitas siswa, karena melalui simulasi siswa diberi kesempatan untuk memainkan peranan sesuai dengan topik yang disimulasikan.
3) Simulasi dapat memupuk keberanian dan percaya diri siswa.
4) Memperkaya pengetahuan, sikap, dan keterampilan yang diperlukan dalam menghadapi berbagai situasi sosial yang problematis.
5) Simulasi dapat meningkatkan gairah siswa dalam proses permbelajaran.
Kelemahan model pembelajaran ini, di antaranya adalah:
1) Pengalaman yang diperoleh melalui simulasi tidak selalu tepat dan sesuai dengan kenyataan di lapangan.
2) Pengelolaan yang kurang baik, sering simulasi dijadikan sebagai alat hiburan, sehingga tujuan pembelajaran menjadi terabaikan.
3) Faktor psikologis seperti rasa malu dan takut sering memengaruhi siswa dalam melakukan simulasi.































































PELUANG

Model pengajaran sosial telah member banyak peluang kepada pelajar. Sebagai contohnya melalui pembelajaran koperatif. Melalui pembelajaran ini, pelajar banyak diberikan peluang untuk melakukan aktiviti secara berkumpulan. Murid-murid dapat belajar bersama-sama untuk menguasai maklumat idea dan kemahiran yang penting, di samping memikirkan cara-cara penyelesaian bagi masalah yang timbul. Selain itu, mereka juga akan bersaing antara satu sama lain dalam suasana yang kondusif. Dalam pada itu, setiap ahli juga mempunyai peluang yang sama untuk memperolehi pencapaian yang cemerlang.

Model pengajaran sosial ada juga menerangkan tentang teknik main peranan. Teknik inijuga banyak member peluang kepada murid-murid. Teknik main peranan membantu murid-murid kita untuk memahami tingkah laku sosial, dan cara-cara bagi menyelesaikan masalah-masalah dengan lebih berkesan. Selain itu, teknik ini juga membantu mengenai isu-isu sosial, Memgembangkan sifat empati terhadap orang lain, dan menambahbaikkan kemahiran sosial mereka.

Teknik simulasi juga tidak ketinggalan dalam memberikan peluang kepada pelajarnya. Tknik simulasi dapat membantu murid-murid untuk melihat perwakilan objek sebenar. Sebagai contoh, katakana kita ingin mengajar cara-cara membedah seekor katak. Terlebih dahulu, adalah disyorkan agar kita menunjukkan pembedahan bersifat simulasi menggunakan computer. Dengan ini, murid-murid akan didedahkan untuk melihat dengan sendirinya kandungan organ dalam seekor katak sebelum mereka melakukan pembedahan secara individu, berpasangan atau kumpulan kecil.

No comments:

Post a Comment

Post a Comment